Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Local Motors

Auto vyjede z tiskárny za dva dny

Nadšencům pro 3D tisk se podařilo na speciální tiskárně vytvořit první funkční automobil na elektrický pohon.

Technologie 3D tisku zažívá v posledním období obrovský boom. Metodou postupného vrstvení materiálu v tekutém stavu, jak lze zjednodušeně 3D tisk popsat, se dnes vyrábí ledacos. Od drobných součástek a hraček, přes funkční střelné zbraně, až po celé budovy. Dosud však nevznikl žádný pojízdný automobil. Změnit se to rozhodla americká společnost Local Motors a vyrobila malý elektromobil nazvaný Strati, což v italštině znamená „vrstva“.

magazin.cz

 

Monolitický 3D tisk

Strati je malý dvoumístný kabriolet, jehož hlavní vnější části, jako je karosérie či kapota, jsou vyrobeny na speciální 3D tiskárně. Zajímavé je, že karosérie je vytištěná jako jeden monolitický blok, čemuž musela být uzpůsobena i velikost 3D tiskárny. Na rozdíl od běžně dostupných 3D tiskáren s plochou tisku kolem 25 cm x 25 cm musel výrobce zkonstruovat operační prostor o rozměrech 1,7 metru krát 3 metry. Speciální tiskárnu se podařilo vyrobit ve spolupráci s firmou Cincinnati Inc., která se zabývá výrobou průmyslových strojů.

magazin.cz

 

„Jsme první firma, která vyrobila auto na 3D tiskárně pomocí termoplastu vytvrzeného uhlíkovými vlákny,“ tvrdí John Rogers, šéf firmy Local Motors. „Sedadla, karosérie, podvozek, pohon, kapota i palubní deska jsou vytištěné 3D tiskem. Celý projekt byl ta nejvíce vzrušující věc, jakou jsem v kariéře dělal. Digitálně navrhnout a vyrobit auto je prostě velká sranda.“

Reklamní zóna 193 Seznam: NE

 

Minimum součástek

Celkově je Strati složen z pouhých 49 součástí. Oproti běžným automobilům, v nichž je namontováno kolem pěti tisíc různých součástek, je to obrovské zjednodušení. Ne všechny části však pocházejí z 3D tisku. Pneumatiky, kola, baterie, kabelové rozvody, závěsy kol, přední okno a elektromotor musely být vyrobeny tradiční cestou. Výkon motoru dokáže auto rozpohybovat rychlostí maximálně 60 km/h s dojezdem mezi 200 km až 250 km. Systém dokáže využívat rekuperaci, tudíž je výsledný dojezd závislý na způsobu jízdy a terénu. Nabíjení baterie trvá zhruba tři a půl hodiny.

Společnost Local Motors má s 3D tiskem a různými dopravními prostředky zkušenosti od roku 2007. Zatím vyprodukovala různé motocykly, motorizované skateboardy, koloběžky i R/C modely. Automobil Strati má v plánu uvést na trh v příštím roce za cenu kolem sedmnácti tisíc dolarů.

XXXXXXXXXXXXXXXXX

Technologie 3D tisku zažívá v posledním období obrovský boom. Metodou postupného vrstvení materiálu v tekutém stavu, jak lze zjednodušeně 3D tisk popsat, se dnes vyrábí ledacos. Od drobných součástek a hraček, přes funkční střelné zbraně, až po celé budovy. Dosud však nevznikl žádný pojízdný automobil. Změnit se to rozhodla americká společnost Local Motors a vyrobila malý elektromobil nazvaný Strati, což v italštině znamená „vrstva“.

magazin.cz

 

Monolitický 3D tisk

Strati je malý dvoumístný kabriolet, jehož hlavní vnější části, jako je karosérie či kapota, jsou vyrobeny na speciální 3D tiskárně. Zajímavé je, že karosérie je vytištěná jako jeden monolitický blok, čemuž musela být uzpůsobena i velikost 3D tiskárny. Na rozdíl od běžně dostupných 3D tiskáren s plochou tisku kolem 25 cm x 25 cm musel výrobce zkonstruovat operační prostor o rozměrech 1,7 metru krát 3 metry. Speciální tiskárnu se podařilo vyrobit ve spolupráci s firmou Cincinnati Inc., která se zabývá výrobou průmyslových strojů.

magazin.cz

 

„Jsme první firma, která vyrobila auto na 3D tiskárně pomocí termoplastu vytvrzeného uhlíkovými vlákny,“ tvrdí John Rogers, šéf firmy Local Motors. „Sedadla, karosérie, podvozek, pohon, kapota i palubní deska jsou vytištěné 3D tiskem. Celý projekt byl ta nejvíce vzrušující věc, jakou jsem v kariéře dělal. Digitálně navrhnout a vyrobit auto je prostě velká sranda.“

 

Minimum součástek

Celkově je Strati složen z pouhých 49 součástí. Oproti běžným automobilům, v nichž je namontováno kolem pěti tisíc různých součástek, je to obrovské zjednodušení. Ne všechny části však pocházejí z 3D tisku. Pneumatiky, kola, baterie, kabelové rozvody, závěsy kol, přední okno a elektromotor musely být vyrobeny tradiční cestou. Výkon motoru dokáže auto rozpohybovat rychlostí maximálně 60 km/h s dojezdem mezi 200 km až 250 km. Systém dokáže využívat rekuperaci, tudíž je výsledný dojezd závislý na způsobu jízdy a terénu. Nabíjení baterie trvá zhruba tři a půl hodiny.

Společnost Local Motors má s 3D tiskem a různými dopravními prostředky zkušenosti od roku 2007. Zatím vyprodukovala různé motocykly, motorizované skateboardy, koloběžky i R/C modely. Automobil Strati má v plánu uvést na trh v příštím roce za cenu kolem sedmnácti tisíc dolarů.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!