Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Jak zabránit nejčastějším trávicím potížím?

Trápí vás zažívací potíže, jako je například plynatost, zácpa nebo pálení žáhy? Nebojte se, můžete se jich snadno zbavit a to i bez užívání léků! Mnohdy totiž postačí změna jídelníčku.

Zažívací problémy většinou značí, že váš životní styl není zrovna ideální. Vznikají totiž často v důsledku působení stresu, nedostatku spánku, ale hlavně nevyvážené a nepravidelné stravy. Možná proto má v dnešní moderní uspěchané době až 80 procent populace problémy s trávením.

Pokud se chcete zažívacím potížím vyhnout, dodržujte pár základních pravidel. Jak jistě víte, měli byste jíst pravidelně, pokud možno zhruba ve tříhodinových intervalech. Důkladně žvýkejte každé sousto. Rozhodně vám neprospěje, když se budete přejídat. Volte tedy přiměřeně velké porce. Ve vašem jídelníčku by mělo být jenom minimum tučných a smažených jídel. Vhodné nejsou ani jednoduché cukry. A závěrečná, ale důležitá rada – dbejte na dodržování pitného režimu.

magazin.cz

 

Pálení žáhy

Tento nepříjemný zažívací problém má celou řadu příčin. Obvykle se objevuje poté, co zkonzumujete větší množství jídla. Velmi často však vzniká v důsledku nevyváženého jídelníčku. Pálení žáhy však může mít na svědomí třeba i alkohol, cigarety nebo některá léčiva.

Jak se pálení žáhy zbavit? Měli byste zvýšit přísun vlákniny. Pokud je totiž obsažena ve stravě, donutí vás lépe žvýkat a tak se zlepší trávení. Zároveň vláknina navozuje pocit sytosti, takže se nebudete přejídat. A v čem je vláknina obsažena? Třeba v ovoci, zelenině nebo celozrnném pečivu.

Reklamní zóna 193 Seznam: NE

Pálení žáhy vám pomůže odstranit i některé koření. Poradí si s ním třeba kurkuma nebo zázvor. Stejně dobře poslouží také lékořice. V každém případě zvyšte příjem vody.

 

Zácpa

Nejčastěji zácpa souvisí se špatným jídelníčkem, který obsahuje mnoho cukru a naopak málo vody. Pokud se snažíte tento problém se zažíváním vyřešit dlouhodobým užíváním projímadel, mohou právě ty později zácpu způsobovat.

Podobně jako při pálené žáhy je základem vyřešení problému zvýšení přísunu vlákniny. Podle lékařů je vhodné také zařadit do jídelníčku více zeleniny, lněné semínko a Psyllium. Pomáhají také osvědčené babské rady, tedy například sušené švestky, fíky namočené ve vodě, lžička olivového oleje nalačno či kysané zelí.

magazin.cz

 

Plynatost

Plynatost je výsledkem celé řady našich špatných návyků v životosprávě. Způsobit ji může například hltání potravy, nadměrná konzumace sycených nápojů nebo třeba náhlá změna jídelníčku.

Pomocníky při nadýmání představují bylinné čaje. Dobře poslouží čaj mátový, heřmánkový a fenyklový. Také koření vás může tohoto nepříjemného problému zbavit, konkrétně anýz, bazalka, oregano, kopr, kmín nebo majoránka. Stejně dobře poslouží i exotické ovoce, jako je mango, banán či grep. Do jídelníčku je vhodné zařadit bílé maso, tedy kuřecí, králičí, krůtí a ryby, dále zakysané mléčné výrobky.

XXXXXXXXXXXXXXXXX

Zažívací problémy většinou značí, že váš životní styl není zrovna ideální. Vznikají totiž často v důsledku působení stresu, nedostatku spánku, ale hlavně nevyvážené a nepravidelné stravy. Možná proto má v dnešní moderní uspěchané době až 80 procent populace problémy s trávením.

Pokud se chcete zažívacím potížím vyhnout, dodržujte pár základních pravidel. Jak jistě víte, měli byste jíst pravidelně, pokud možno zhruba ve tříhodinových intervalech. Důkladně žvýkejte každé sousto. Rozhodně vám neprospěje, když se budete přejídat. Volte tedy přiměřeně velké porce. Ve vašem jídelníčku by mělo být jenom minimum tučných a smažených jídel. Vhodné nejsou ani jednoduché cukry. A závěrečná, ale důležitá rada – dbejte na dodržování pitného režimu.

magazin.cz

 

Pálení žáhy

Tento nepříjemný zažívací problém má celou řadu příčin. Obvykle se objevuje poté, co zkonzumujete větší množství jídla. Velmi často však vzniká v důsledku nevyváženého jídelníčku. Pálení žáhy však může mít na svědomí třeba i alkohol, cigarety nebo některá léčiva.

Jak se pálení žáhy zbavit? Měli byste zvýšit přísun vlákniny. Pokud je totiž obsažena ve stravě, donutí vás lépe žvýkat a tak se zlepší trávení. Zároveň vláknina navozuje pocit sytosti, takže se nebudete přejídat. A v čem je vláknina obsažena? Třeba v ovoci, zelenině nebo celozrnném pečivu.

Pálení žáhy vám pomůže odstranit i některé koření. Poradí si s ním třeba kurkuma nebo zázvor. Stejně dobře poslouží také lékořice. V každém případě zvyšte příjem vody.

 

Zácpa

Nejčastěji zácpa souvisí se špatným jídelníčkem, který obsahuje mnoho cukru a naopak málo vody. Pokud se snažíte tento problém se zažíváním vyřešit dlouhodobým užíváním projímadel, mohou právě ty později zácpu způsobovat.

Podobně jako při pálené žáhy je základem vyřešení problému zvýšení přísunu vlákniny. Podle lékařů je vhodné také zařadit do jídelníčku více zeleniny, lněné semínko a Psyllium. Pomáhají také osvědčené babské rady, tedy například sušené švestky, fíky namočené ve vodě, lžička olivového oleje nalačno či kysané zelí.

magazin.cz

 

Plynatost

Plynatost je výsledkem celé řady našich špatných návyků v životosprávě. Způsobit ji může například hltání potravy, nadměrná konzumace sycených nápojů nebo třeba náhlá změna jídelníčku.

Pomocníky při nadýmání představují bylinné čaje. Dobře poslouží čaj mátový, heřmánkový a fenyklový. Také koření vás může tohoto nepříjemného problému zbavit, konkrétně anýz, bazalka, oregano, kopr, kmín nebo majoránka. Stejně dobře poslouží i exotické ovoce, jako je mango, banán či grep. Do jídelníčku je vhodné zařadit bílé maso, tedy kuřecí, králičí, krůtí a ryby, dále zakysané mléčné výrobky.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!